Wanneer het projectplan is goedgekeurd, kan het uitvoeringsplan worden opgesteld. Het resultaat van deze stap is een document dat gereed is voor bestuurlijke besluitvorming. Zie voor een uitgebreide toelichting op de gewenste inhoud van het uitvoeringsplan het hoofdstuk inhoudelijke kenmerken in ‘Wat is een uitvoeringsplan’.
Het opstellen van een uitvoeringsplan vraagt om keuzes langs verschillende sporen: bestuurlijk, juridisch, ruimtelijk, communicatie, technisch, financieel. Voor elk van deze sporen zijn in deze stap nuttige bronnen opgenomen die je verder kunnen helpen. Dit overzicht wordt in de loop van tijd verder aangevuld.
Techniek
- Technische oplossing(en)
- Technische haalbaarheid
- Ontwerp
Meer informatie
Financiering
Bestuurlijk en juridisch
- Draagvlak in de raad en het college van B en W
- Aansluiting op het proces van de Omgevingswet
- Aanbestedingseisen
Meer informatie
Ruimtelijke inpassing
- Inpassing in de ondergrond én bovengrond
- Inrichting openbare ruimte
- Ruimtelijke koppelkansen
Meer informatie
Communicatie en participatie
- Wat zijn de relevante bewonersgroepen en stakeholders en op welke wijze vindt communicatie en participatie plaats?
- Bepalen uitgangspunten
- Gedragsverandering
- Ontzorgen
- Aansluiten op bestaande initiatieven
- Sociale koppelkansen
Meer informatie
De inhoud en intensiteit van elk spoor is afhankelijk van de kenmerken van de opgave per wijk. Soms is de techniek het grootste knelpunt, soms de financiering, soms het bestuurlijke spoor. Altijd is het afstemmen van de participatieaanpak van bewoners en gebouweigenaren op de te kiezen techniek en de wensen en kenmerken van de wijk een essentiële stap.
Collectieve en individuele oplossingen
Afhankelijk van het alternatief zijn er verschillende aandachtspunten waar je rekening mee kan houden bij de uitwerking van het uitvoeringsplan. Dit verschil hangt af of voor een wijk of een gebied gekozen wordt voor een collectieve of een individuele oplossing. Deze aandachtspunten staan in onderstaande tabel. Hierbij past de kanttekening dat collectieve oplossingen ook individuele elementen hebben (zoals isolatie van het gebouw) en dat individuele oplossingen ook collectieve elementen kunnen hebben (bijvoorbeeld collectieve inkoop).
|
Collectieve oplossingen
Warmtenet (restwarmte, geo- en aquathermie)
|
Individuele oplossingen
All electric, hybride of isoleren
|
Bestuurlijk en juridisch |
- Relatief lange voorbereiding en korte doorlooptijd uitvoering.
- Aanwijzing warmtekavels. Wetsvoorstel Wet collectieve warmtevoorzieningen.
- Financiële risico’s bij participatie in publiek of publiek-privaat warmtebedrijf.
- Welke rol wil de gemeente spelen in informatieoverdracht, stimuleren, ontzorgen en verleiden? Bijvoorbeeld, inzet energieadviseurs, vraagbundeling of faciliteren collectieve inkoop.
|
- Relatief snelle voorbereiding en lange doorlooptijd uitvoering omdat niet iedereen gelijk start.
- Beperkte bestuurlijke en juridische vraagstukken, zeker bij hybride en isoleren.
- Bepalen ambitieniveau: aardgasvrij of geleidelijke reductie (met hybride oplossingen en isolatie).
- Mate waarin gemeente een sturende rol wil vervullen richting de markt voor individuele oplossingen middels vergunningverlening en algemene regels, subsidieregelingen, evt. privaatrechtelijke overeenkomsten, communicatie richting bewoners (gedragsverandering), etc. Dit is een politieke keuze.
- Welke rol wil de gemeente zelf spelen in informatieoverdracht, stimuleren, ontzorgen en verleiden? Bijvoorbeeld inzet energieadviseurs, vraagbundeling of faciliteren collectieve inkoop.
|
Ruimtelijke inpassing |
- Inpassing nieuw warmtenet in openbare ruimte heeft grote impact, koppelen aan investeringen in overige infrastructuur, is er voldoende ruimte in de ondergrond?
|
- Eventueel netverzwaring/ onderstations, belangrijk om tijdig te inventariseren met netbeheerder.
- Opwek duurzame energie (via RES).
|
Communicatie en participatie |
- Korte doorlooptijd van de werkzaamheden vraagt om zorgvuldige planning die past bij behoeften van individuele huishoudens, minder ruimte om aan te sluiten bij natuurlijke investeringsmomenten.
- Vrijwel iedereen moet meedoen aan een collectieve oplossing. Dit vraagt om veel investering in het meenemen en overtuigen van alle bewoners.
|
- Geleidelijke introductie ligt voor de hand en biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij natuurlijke investeringsmomenten (verhuizing, verbouwing, etc.).
- Op hoofdlijnen inzicht geven in technisch aanbod waarmee inwoners aardgasvrij/ aardgasreductie kunnen realiseren. Inzicht in geschiktheid aardgasvrij of hybride oplossingen.
- Geleidelijke introductie betekent dat in de participatie-aanpak meer nadruk kan komen te liggen bij de voorlopers in de wijk (early adopters). Mensen die (nog) niet mee willen doen vormen geen directe belemmering voor de uitvoering van het plan.
|
Techniek |
- Isolatie-opgave in wijken die pas later aan de beurt zijn en in wijken met lage temperatuur warmte, zie ‘Individuele oplossingen’.
- Mogelijke verzwaring elektriciteitsnetwerk door toename elektrisch koken, elektrische boilers en toename energieopwekking.
|
- Beschikbare netcapaciteit is randvoorwaardelijk voor de planning.
- Isolatie-opgave bij bestaande bouw, afhankelijk van het gebouwtype.
- Bij uitvoering tijdig zicht krijgen op inpandige situatie.
- Samenwerking met lokale- en regionale marktpartijen of consortia.
- Mogelijke verzwaring elektriciteitsnetwerk door toename elektrisch koken, all electric hybride systeem, laadinfrastructuur en toename energieopwekking.
|
Financiering |
- Contracteren warmteleverancier (onder huidige Warmtewet) en omgang met bestaande warmteleveranciers binnen de gemeente (i.v.m. level playing field).
- Kostenverdeling beheerder infrastructuur – warmteleverancier – afnemers.
- Welke financiële risico’s wil de gemeente lopen (concessie vs. participatie in warmtebedrijf?) Welke kennis wil de gemeente in huis halen om (financiële) risico’s tijdig te signaleren?
|
- Kosten met name bij particulieren; welke financieringsmogelijkheden bieden gemeenten aan of kan naar worden doorverwezen? Subsidies?
- Stimuleren collectieve inkoop (van zowel warmtepompen als isolatie) of vrijlaten aan markt?
- Aanbod is versnipperd over groot aantal marktpartijen, oplossingen sluiten niet altijd op elkaar aan. Ligt het afstemmingsrisico bij gemeente, eigenaar of marktpartij?
|